Kilder til finansiering af din forretningsidé

Kilder til finansiering af din forretningsidé

Har du fået en gylden forretningsidé, men ved du ikke, hvor du skal finde penge til den? Som iværksætter er der heldigvis masser af muligheder, når det kommer til finansiering. Dermed ikke sagt, at du bare skal tage alle de penge ind i din forretning, som du kan få. Det kræver nøje overvejelser. Vælger du for eksempel at få en investor ind, giver det dig nogle store forpligtelser, da du pludselig ikke kun skal stå til regnskab for dig selv. Her på siden kommer vi ind på nogle af de muligheder, du har for at få finansiering.

Banklån eller kassekredit

To af de traditionelle lån til at finansiere en virksomhed på, er gennem et banklån eller en kassekredit. Der er dog stor forskel på de to lånetyper, som du skal være meget opmærksom på, før du vælger at låne penge til din virksomhed. Et banklån er et helt traditionelt lån, som du skal betale tilbage igen over en periode bestemt på forhånd. Du betaler nogle renter, gebyrer og provision af lånet, og dermed tjener banken nogle penge på dit lån.

En kassekredit er anderledes end et banklån. En kassekredit er som sådan ikke et lån. En kassekredit er en slags sikring, hvis nu din konto går i minus. Så er du sikker på, at din bankrådgiver ikke kommer løbende efter dig, så længe du ikke trækker over den grænse, som I har aftalt. En kassekredit er dyr, når det først går i overtræk, og derfor bør du ikke bruge den, hvis du gerne vil lån penge her og nu. En kassekredit kan du bruge, hvis du af og til har behov for at trække over. Det kan være, hvis du skal betale forud for nogle varer, eller hvis du har brug for at booste markedsføringen.

Crowdfunding

Crowdfunding er seneste skud på stammen, når det kommer til finansiering. Ved crowdfunding er det nemlig markedet, der finansierer din idé. Du kan for eksempel lave en kampagne på Kickstarter, hvor folk kan ”donere” penge til din forretningsidé. For at få folk til at donere nogle penge, skal du give noget igen. Det kan være 50% på dit produkt, når det bliver sat til salg. Giver du ikke de støttende personer noget, så vil det blive meget svært at få en succesfuld crowdfunding kampagne.

Investor

En meget hypet finansieringskilde i dag er at få en investor ind i sin forretning. Det fænomen er blandt andet avlet frem fra tv-programmet ”Løvens hule”, hvor 5 investorer sidder klar til at investere i gode teams og forretningsidéer. For at kunne få en investor ind i din forretning, skal du have et fantastisk gåpåmod samt en idé, der er testet af på markedet. Har du samtidig noget omsætning, står du allerede meget bedre stillet, når du skal ud at have en investering. Når du vælger at få en investering, skal du være meget opmærksom på, hvem du får ind i din forretning. Er det en der vil bidrage, eller skal personen bare komme med pengene? Tænk over at der kommer helt nye krav til dig. En investor kræver at få et afkast, og derfor skal du kunne klare at arbejde under et særligt pres.